İçeriğe geç

Ceberut ve melekut ne demek ?

Merhaba arkadaşlar — bugünkü yazımızda biraz ruhani pusulamızı açıyoruz ve iki derin kavram üzerinde kafa yoracağız: Ceberût ve Melekût. Bu yazıda kelimelerin kökeninden başlanacak, günümüzde nasıl yankı bulduğuna bakılacak, hatta geleceğe dair açılımı üzerinde düşüneceğiz. Keyfiniz yerindeyse başlayalım.

Ceberût Nedir?

“Ceberût” kelimesi Arapça kökenli bir sözcük. Aslında “zorlama, hükmetme, ezme” gibi anlamlarla bağlantılı “cebr/ceb’r” kökünden türemiştir. ([TDV İslâm Ansiklopedisi][1]) Hadislerde “kibrîya, azamet, zorbalık” gibi anlamlarda yer aldığı belirtilir. ([İslam ve İhsan][2])

Tasavvufî literatürde ise “âlemler sıralaması” içinde yer alır: çok derin, en yüksek veya en azın en üstünde mertebelerden biri olarak değerlendirilir. Mesela bazı kaynaklarda, “mülk âlemi” (maddi âlem) en alt, “melekût âlemi” orta ve “ceberût âlemi” en üst âlem olarak görülür. ([TDV İslâm Ansiklopedisi][1])

Azîz Nesefî gibi tasavvuf düşünürlerine göre: mülk hissî âlem, melekût aklî âlem, ceberût ise mahiyetler âlemidir. ([Enpopüler Sorular][3])

Yani kısaca: ceberût, görünenden öte, dolayısıyla baskı, mutlaklık, ezicilik gibi anlamlarla yan yana gelirken “yüksek varlık mertebesi” ifadesiyle de kullanılıyor.

Melekût Nedir?

“Melekût” kelimesi de yine Arapça kökenli ve “saltanat, krallık, hükümranlık” gibi anlamlara işaret eden “m‑l‑k” kökünden geliyor. Tasavvufi terminolojide ise “görünmeyen âlem”, “iç yüz”, “hakikatlerin âlemi” anlamında sıkça kullanılıyor. ([Sorularla Risale][4])

Tabii “melekût âlemi” denildiğinde yalnızca meleklerin âlemi değil, “madde dışı”, “zaman‑mekâna bağlı olmayandan” kopuk, ama yine de yaratılmış varlıklarla alakalı bir mertebe olarak düşünülüyor. Örneğin: “duyular âlemi ile ceberût âlemi arasında orta bir mertebe” olarak tanımlanıyor. ([Sorularla İslamiyet][5])

Bir benzetmeyle: eşyaların dış yüzeyi “mülk”, görünmeyen iç yüzü “melekût” gibidir. Duyulur olan ile duyulmaz olan arasında bir köprü… ([Sorularla Risale][4])

Kökenlerden Günümüze: Bu Kavramlar Neden Önemli?

Bu kavramlar derin İslam düşüncesinde varlık hiyerarşisini, insanın konumunu ve Allah‑insan ilişkisini anlamaya dönük araçlar sunar. Örneğin:

‑ “Mülk” olarak adlandırılan maddi âlem ve günlük hayatımız, sınırlı, değişken, zaman‑mekanla ilişkili. Buna karşılık “melekût” ve “ceberût” daha soyut boyutlar, manevî boyutlar.

‑ “Ceberût” kavramı ise mutlak kudretin, değişmez gerçekliklerin ya da hatta “ilk mahiyetlerin” mertebesi olarak düşünülmüş. ([TDV İslâm Ansiklopedisi][1])

Bu tür bir anlayış bize “hayat sadece gördüğümüzden ibaret değil” mesajını verir. İçinde bulunduğumuz fiziksel gerçeklik, belki bir yüz — ama arkasında daha derin bir “iç yüz” ya da “üst mertebe” olabilir. Ve bu düşünce biçimi, günümüzde de farklı alanlarda yankı buluyor.

Günümüzde Yansımaları

Bugün “mülk‑melekût‑ceberût” gibi üçlü mertebe anlayışı doğrudan popüler değil belki, ama şunları görebiliriz:

İnsan psikolojisinde “görünür gerçeklik” ve “içsel gerçeklik” ayrımı yapılırken melekût‑benzeri bir iç yüz odaklanması var.

Teknoloji ve dijital dünyada “maddi ürünler” (mülk) ile “görünmeyen altyapılar / yazılım / veri” (melekût) arasında bir çekişme ya da denge görebiliyoruz.

Güç, iktidar ve yönetim tartışmalarında “ceberût” boyutu: baskıcı yapılar, mutlak hâkimiyet arayışı gibi…

Yani bu kavramlar sadece tarihsel birer terim değil — ister sosyal, ister bireysel düzeyde hâlâ anlam kazanıyor.

Geleceğe Potansiyel Etkileri

Geleceğe bakarken şu açılardan düşünülebilir:

Bilim‑teknoloji ilerlerken daha görünmeyen “altyapılar” (veri, algoritma, yapay zeka) gündeme geliyor; bu da “mülk yüzeyi”nin ardındaki “melekût” katmanı üzerine yeniden düşünmeye itebilir.

Toplumlar güç ve iktidar ilişkilerini yeniden yapılandırırken, “ceberût”ün sınırsız hâkimiyet ve zorlamaya dayalı anlamı tersine çevrilebilir — belki daha ademî, paylaşımcı örgütlenmelere doğru yönelim olabilir.

Manevi kültürlerde “içsel” olanı keşfetmeye yönelik arayış artabilir; görünenden öteye, bilinmeyen hatta “üst mertebe”ye yönelim yeniden değer kazanabilir.

Kısaca: bu iki kavram, sadece geçmişe ait değil, gelecek için de zihin açıcı olabilir.

Sonuç

Arkadaşlar, “ceberût” ve “melekût” kelimeleri belki ilk bakışta ağır ve uzak gibi görünebilir ama yaşamımızda, düşünce dünyamızda ve hatta teknolojik/sosyal gerçekliklerimizde yankı buluyorlar. Dışa bakan yüz (“mülk”), içe bakan yüz (“melekût”), ve daha ötesi belki hükmedilen, ezilen ya da mutlak olan (“ceberût”) mertebesi…

Bu kavramları düşünmek, günlük yaşantımızı, güç ilişkilerimizi, ruh dünyamızı biraz daha derinlemesine kavramamıza yardımcı olabilir.

Eğer isterseniz, bu iki kavramı Türk tasavvufunda nasıl yorumlandığına dair özel bir yazı da hazırlayabilirim.

[1]: “CEBERÛT – TDV İslâm Ansiklopedisi”

[2]: “Ceberût Ne Demek? | İslam ve İhsan”

[3]: “Ceberut ve melekut ne demek? – enpopulersorular.com”

[4]: “\”Âlem-i Mülk\” ve \”Âlem-i Melekût\” ne demektir? – Sorularla Risale”

[5]: “MELEKÛT ÂLEMİ – Sorularla İslamiyet”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

şişli escort
Sitemap
403 Forbidden

403

Forbidden

Access to this resource on the server is denied!